X
اسعار العملات اسعار الذهب الطقس ارقام تهمك خدمات حكومية عبر الإنترنت حجز تذاكر الطيران حجز تذاكر سكك حديد مصر الصفحات الرسمية للوزارات والجهات الحكومية أحدث الوظائف الحكومية دفع فواتير التليفون فواتير الكهرباء حجز تذاكر دار الأوبرا و ساقية الصاوي شاهد العالم بالبعد الثالث حركة الطائرات في العالم لحظة بلحظة في السينما الآن مواقيت الصلاة وظائف خالية خدمات لذوي الإحتياجات الخاصة خدمات لشباب الخريجين حجز مجاني لجميع فنادق العالم خدمات الهيئة القومية للتأمين الإجتماعى
رئيس التحرير عصام كامل
الثلاثاء 16 أبريل 2024 م
محمد صلاح: الزمالك يتوج بدوري أبطال أفريقيا برلماني: تطبيق قانون الزراعات التعاقدية يقضي على مافيا التجار انفعال مرتضى منصور على هجمات لاعبي الزمالك أمام بطل أنجولا (فيديو) محمد صلاح: "أزمة الزمالك كانت في اللاعبين وتدريبي للترسانة تحدي" مدرب أول أغسطس: كنا أفضل من الزمالك وقادرين على التأهل تعليق جديد من شوقي غريب على تكريم السيسي للمنتخب الأولمبي الشيشيني: دراسة بطل أنجولا سبب الفوز مطران كاثوليك أسيوط يترأس صلوات النذور الاحتفالية بكنيسة شبرا أخبار ماسبيرو| مذكرة لإعداد مؤتمر الإعلام العربي في اتحاد الإذاعات العربية رامى صبرى يحيي 3 حفلات في رأس السنة فرجاني ساسي يغيب عن مباراة زيسكو بأبطال أفريقيا دوري أبطال أفريقيا.. تعادل سلبي بين الوداد وصن داونز بدوري المجموعات لاعبو الزمالك يحتفلون بأشرف بن شرقي الأنبا باخوم يحتفل بعيد العذراء في كنيسة الكاثوليك بقبة الهواء بشبرا جماهير الزمالك تحتفل باللاعبين بعد الفوز على بطل أنجولا عبدالغني وحسن يخضعان لكشف المنشطات بعد مباراة أول أغسطس بلتون: تأثير إيجابي لمبادرات البنك المركزي على شركات التمويل العقاري المشاركة كنيسة الأقباط الكاثوليك بالزيتون تستقبل رفات القديسة تريزا حكيم يطرح ثاني أغاني ألبومه الجديد "الجارسون" (فيديو)



تفضيلات القراء

أهم موضوعات الساخرون + المزيد
أهم الاخبار + المزيد
مقالات الرأي + المزيد
فيتو على فيسبوك

كاريكاتير + المزيد



 

إسماعيل ياسين في وسط البلد: يا وزيرة السياحة الحقينى والنبى

الجمعة 31/مايو/2019 - 03:05 م
 
اللهم إني صايم.. وما تحلى السهرات الرمضانية بقاهرة المُعز إلا في وسط البلد.. ومقاهى وسط البلد.. ويا حبذا لو زحفنا ناحية الحسين.. شى لله يا سيدنا الحسين.. أو دلفنا لشارع المُعز.. آه يا شلاضيمى يانى يابا.. هو أنت بتقول عز؟!.. يبقى أنت اللى قتلت بابايا.. آه يا بابايا !

بس يا خسارة ياخويا.. حتى السهر في وسط البلد والحسين وشارع المُعز مابقاش للناس الغلابة.. آه والنبى يا حلولى.. مبقاش للى زينا إنه يسهر في الأماكن دى.. ولا يتسحر ولا حتى يشرب حجرين معسل..

إننى في منتهى المناخوليا.. ولا أدرى ماذا أقول في ذاك الذي يحدث.. دا الواحد لو عايز يشرب كباية شاى على أي قهوة في الأماكن دى بيبقى قاعد وركبه بتخبط في بعضها.. آه والنبى "زمبقولكم كدا".. متعرفش القهوجى هيقولك ادفع كام.. الأسعار هناك ماشية ببركة أولياء الله الصالحين، ومزاج أم القهوجى.. فما بالك بقى لو اتسحرت أو أخدت لك حجر معسل أو اتخبطت في نافوخك وأخدت معاك أم العيال وأنجالها.. يا داهية دقى ووسعي لى بُقى..

والنبى يا وزيرة السياحة الحقينى.. دى كل قهوة واقف قدامها ييجى كام شحط يشد الزبون من اليمين، وكام شحط يشدونه من الشمال ويتحايلون عليه علشان يقعد عندهم، والابتسامة قاسمة وجوههم نصين.. وخدى عندك بقى بمجرد ما تقعدى تلاقى الابتسامة اتحولت لزغرة، وكأنه يقول لك: دا أنا أخرشم الحديد.. دا أنا ممكن أوديكى في ستين داهية لو فكرتى تناقشينى في الأسعار اللى هفرضها عليكى..

آه والنبى زمبقولك كده يا سيادة الوزيرة.. أسعار القهاوى بقت 5 نجوم.. آه يا بوليس النجدة الحقنى.. ربنا يجعل كلامى خفيف عليهم.. يبدو أن اللى زينا إحنا آخره يصلى التراويح وياخدله لفتين في وسط البلد ويحط ديله في أسنانه ويا فكيك عالبيت علطول.. آه يا حسرتاه على محدود الدخل في هذا البلد.. فأنا لا أدرى ماذا أقول وماذا أعى.. يلا بقى كفاية كده وخير الكلام ما قل ودل ورمضان كريم.. سلامو عليكووووووووووووو

موضوعات متعلقة

أخبار تهمك

تابعنا على

تعليقات Facebook

سياسة التعليقات